Podem definir un Truss com:

"Un element modular estructural fet de tubs d'alumini soldats entre si, que es fa servir per crear estructures temporals de suport per a equips de so i il·luminació utilitzats en la tecnologia d'espectacles."

La paraula Truss o biga de gelosia s'usava per descriure les carcasses de fusta utilitzades per la construcció de cases, sostres o catedrals medievals.

El desenvolupament del Truss com avui el coneixem va començar a finals de la dècada del 1970, quan la indústria de l'espectacle estava buscant formes simples i eficients per fabricar estructures de suport lleugeres i segures al mateix temps.

Els dissenyadors van usar el coneixement de les estructures espacials emprades en la construcció de ponts per desenvolupar els productes actuals.


Un Truss és una biga de gelosia espacial:

  • Feta de tubs rodons soldats.
  • Composta de peces modulars acoblades.
  • Fabricada en diverses longituds estàndard.
  • Usada per sostenir equips de la indústria del espectacle.
  • Sostinguda o suspesa en gairebé qualsevol punt desitjat.


La forma triangular és la característica predominant en un Truss. El triangle és l'única figura geomètrica que manté la seva forma quan se la sotmet a càrrega en els punts de connexió o juntes, fins i tot si aquestes juntes són amb frontisses. Només si una banda es deforma, estirant-se, comprimint-se, o corbant-se, el triangle perd seva forma.


ELS QUATRE TIPUS DE CONNEXIÓ MÉS COMUNS


Al mercat trobem diferents sèries de Truss amb diferents formes, mides i resistències. Incloent rectes, cantonades i corbes, totes dissenyades i fabricades segons una filosofia centrada en la simplicitat, normalització, facilitat d'ús, flexibilitat de configuració i una seguretat òptima.


Cada sèrie de Truss, quadrada, triangular, rectangular, cercles, . . . té diferents subsèries segons la mida i resistència.

Exemple de Truss quadrat PROLYTE i les diferents mides.

- El Truss de la sèrie E20 s'utilitza per a aplicacions arquitectòniques o decoratives.

- Els Trusses H30 i H40 són més resistents i més versàtils, i estan dissenyats per a diversos usos en els mercats de la instal·lació, lloguer i exposició.

- La gamma de Truss per a càrrega pesada o trams més llargs, conté Trusses quadrats estàndard, com els S36V, S52V i S52SV, o S66V.


Figures, BoxCorner i BookCorner

Figures.- Totes les sèries de Truss de Prolyte Structures es complementen amb una àmplia gamma de figures estàndard, BoxCorners i BookCorners. La combinació de les figures amb les peces rectes i corbes permet construir una infinitat de configuracions d'estructures diferents.

Figures estàndard.- La gamma de corners estàndard proporciona figures de 2 a 6 vies en diversos angles, de 45º a 135º.  


BoxCorners.- Inventat per Prolyte Structures, el sistema BoxCorner és revolucionari. És Un cub de 6 vies que es combina amb vasos de tub acoblats mitjançant rosques internes i cargols hexagonals. Un BoxCorner es pot convertir en una cantonada de 2 a 6 vies, simplement muntant els receptors a les cantonades. La flexibilitat i les dimensions fixes del BoxCorner el converteixen en una inversió rendible. El BoxCorner és capaç de suportar el 100% de la càrrega aplicada en direcció vertical o horitzontal. Això fa que el BoxCorner sigui un element constructiu complet, a diferència de les figures tradicionals.


Book Corners.- El BookCorner de Prolyte Structures permet configuracions amb flexibilitat d'angle. Tots els angles que oscil·len entre 0 i 180 graus es poden fer amb un BookCorner. Els accessoris estan cargolats al llibre mitjançant receptors femella. Les cantonades del llibre no es poden utilitzar com a component de càrrega, la càrrega s'ha de suportar a banda i banda de la frontissa. 


Aplicacions

A causa del baix pes de l'alumini i el fàcil muntatge, el Truss ens dona la possibilitat de muntar estructures efímeres, vàlides per a diferents projectes.

Gràcies a les propietats de l'alumini, té gran versatilitat d'aplicacions, generalment enfocades al sector de l'espectacle i a la realització d'esdeveniments. Entre totes destaquem algunes de les seves aplicacions com:

  • Decoració de botigues, aparadors, exposicions, estands, Photocalls.
  • Suport per a elements de vídeo com projectors i pantalles.
  • Suport per a elements d'il·luminació com focus, làsers i caps mòbils.
  • Suport per a elements d'àudio com line-arrays en esdeveniments, espectacles, discoteques, teatres i bars.
  • Estructures per a escenaris, discoteques, teatres, carpes, i TV.

Un altre dels avantatges que presenta el Truss és que està disponible en diferents gruixos, diversos models i poden ser pintats en qualsevol color que es desitgi.

Rigging i Pre-Rigging. Ground Support

Decoració i Estands

Escenaris, Il·luminació, Torres de so i Pantalles


Especificacions Tècniques

Quan adquirim un Truss, el fabricant ens ha de donar les seves especificacions tècniques. Però a més de tenir-les, cal saber interpretar-les. Si consultem les especificacions tècniques del Truss, trobem una taula que ens aporta tota la informació que necessitem per saber quant podem i no podem carregar. Però per interpretar-la correctament cal conèixer alguns conceptes bàsics.

Conceptes de càrrega

La primera qüestió que veiem en les especificacions és que depenent dels metres d'estructura, la càrrega varia: com menys metres d'allargada té l'estructura, més càrrega admet.

En tot cas, la llargada de l'estructura es mesura des dels punts de suspensió, i és el que es coneix com a llum o Span. Si tenim una estructura de 9 metres que aixecarem amb 2 motors, situats a 50 cm de la vora del Truss, ens deixa una llum de 8 metres de longitud.

La llum és la distància que hi ha entre els punts de suport de l'estructura

Com menor és la llum, més càrrega pot aguantar l'estructura. Però per norma general, l'estructura no hauria de sobresortir dels punts de suport més d'una sisena part de la seva longitud. 

Càrrega uniformement distribuïda (UdL o Uniformly Distributed Load)

Parlem de càrrega uniformement distribuïda quan la càrrega per unitat de longitud és constant sobre el Truss. Si tenim 8 focus de 5 kg cada un i els hem penjat amb un metre de separació en el Truss, estem aplicant una càrrega uniformement distribuïda de 5 kg / m. 

Deflexió (Deflection)

La deflexió és el que es pot arribar a corbar l'estructura a causa de les forces de càrrega. És absolutament normal que un Truss carregat es corbi cap avall, i si aquesta deflexió es troba dins dels límits que dóna el fabricant no suposa cap problema.

En Trusses que han patit molt desgast, la deflexió pot augmentar a causa del mal estat de les connexions dels trams. Si els elements de connexió estan desgastats o en mal estat, l'estructura pot presentar majors deflexions i s'hauria de canviar.  

En les especificacions del fabricant trobarem els màxims de càrrega segons els punts que fem servir. 


Tipus de torres elevadores:

  • Trípode
  • Torre elevadora telescòpica
  • Torre elevadora de càrrega frontal
  • Torre elevadora de càrrega frontal Line Array
  • Ground Support
  • Accessoris

Tots els models han de portar una etiqueta amb les seves característiques. 

Característiques i especificacions tècniques comunes

  • Altura Màxima
  • Càrrega Màxima
  • Pes Net
  • Mides Plegada
  • Càrrega Mínima
  • Superfície de treball
  • Trams Telescòpics

Cada model té unes especificacions tècniques i característiques diferents, per tant triarem el model segons la tasca que hem de realitzar, tenint en compte les seves prestacions, el pes que hem d'elevar i l'altura que necessitem. Mai sobrepassarem els límits que marca l'etiqueta o manual d'instruccions.

És un suport senzill de tres potes per elevar poc pes a poca altura. Es fixa amb un cargol i un passador de seguretat. 

S'hi poden adaptar diferents accessoris segons les necessitats. Un espigot per un sòl focus o un adaptador per altaveus.

Alguns models més robustos amb cabrestant poden suportar més pes i permeten posar-hi una barra travessera per penjar-hi focus de poc pes.


ALS: Passadors automàtics de seguretat

B: Cargol de pressió pels accessoris

S: Allotjament de les potes pel transport

T: Rodes pel transport

V: Allotjament de treball de les potes

H: Maneta per ajustar les potes

L: Nivell de bombolla

N: Força sobre maneta

P: Pota

Q: Estabilitzador

R: Passador de bloqueig de potes

S: Allotjament de les potes pel transport

W: Cabrestant


Accessoris per torre telescòpica

Suports per truss triangulat i quadrat, per truss bilite, i espigot per tubs

Suport per focus en forma de "T"


F: Braços de càrrega

K: Pom de seguretat per al transport

S: Allotjament de les potes pel transport

T: Rodes pel transport

V: Allotjament de treball de les potes

ALS-C: Passador automàtic tram 0 (Braços de càrrega)

ALS-1: Passador automàtic tram 1

ALS-2: Passador automàtic tram 2

ALS-3: Passador automàtic tram 3

ALS-4: Passador automàtic tram 4

H: Maneta per ajustar les potes

L: Nivell de bombolla

N: Força sobre maneta

P: Pota

Q: Estabilitzador

R: Passador de bloqueig de potes

SRS: Sistema de retenció

W: Cabrestant


INSTRUCCIONS D'ÚS

1. Col·locar la torre elevadora en el seu emplaçament de treball sobre una superfície plana i ferma.

2. Treure les potes (H) del seu suport per al transport (C) i inserir-les en els seus allotjaments de treball (G) comprovant que queden subjectes pels passadors retenidors de seguretat (K). Les potes llargues, davant, sota la càrrega.

3. Ajust la torre elevadora en vertical utilitzant els plats de suport (J) girant la maneta (I) de la vareta reguladora fins que quedi anivellada, observant el nivell de bombolla estabilitzadora.

4. Posicionar els braços de càrrega (I) en posició horitzontal i ajustar els passadors de seguretat.

5. Col·locar la càrrega que s'ha d'elevar el més a prop possible de la torre.

6. Elevar: Girar la maneta del cabestrant (B) en el sentit de les agulles del rellotge elevant la càrrega fins a la posició desitjada, comprovant que els passadors de seguretat (A) estan accionats en posició de fre (T).

7. No separar innecessàriament l'equip de so del cos de la torre per evitar una sobrecàrrega. Seguir instruccions de càrrega.

8. Descens: Alliberar el passador de seguretat (A) realitzant el pas O. Per alliberar els passadors de seguretat s'ha d'elevar lleugerament la càrrega amb el cabestrant per poder deixar-los anar. En la posició normal de treball, el pes de la càrrega impedeix alliberar els passadors de seguretat. Un cop desbloquejat el passador de seguretat (A), girar la maneta del cabestrant (B) en sentit contrari a les agulles del rellotge fins que quedi abaixat al màxim el primer tram. Alliberar el passador de seguretat (A) i seguir baixant la torre fins que baixi al màxim el segon tram. Desbloquejar el passador de seguretat (A) i seguir baixant la torre elevadora fins que quedi completament plegada a la seva alçada mínima.

9. Per al transport cal baixar tots els trams, alliberant el passador de seguretat (A) realitzant el pas O. Fixar els trams amb els passadors de seguretat (A) en posició (S) i frenar amb la platina de transport (F).


Accessoris per torre elevadora de càrrega frontal

Suports per estructures de truss

Suport per P.A.


NORMES GENERALS DE SEGURETAT

El Ground Support és un sistema per elevar grans estructures. Ens permet arribar a més altura i carregar més pes. Normalment funciona amb motors de cadena.


A: Base quadrada, amb rodes pel transport i espigots estabilitzadors.

B: Potes amb espàrrec de rosca per anivellar i fixar la torre.

C: Barres estabilitzadores.

D: Cub extern d'elevació

E: Pota interior reforçada de Truss

F: Politges per la cadena del motor

G: Suport Motor elevador i Motor


El sistema de suspensió d'elements escènics en un Teatre, com ara els focus, la càmera negre o els decorats, es fa a través de barres o vares que pengen del teler en posició horitzontal.

Aquestes formen part del conjunt d'elements que composen la maquinaria escènica d'un teatre.

Antigament les barres eren de fusta i es subjectaven amb cordes que es manipulaven des de l'ombro o des de els ponts de treball laterals, passant per el teler o pinta on es situen les politges que guien les cordes.


Per facilitar el moviment i la manipulació de les barres, i ajudar-se a l'hora de moure el pes dels elements suspesos, es fa servir un sistema de contrapesos. Afegint o traient pesos podem compensar les forces i disminuir l'esforç quan manipulem la barra per pujar-la o baixar-la. Un cop situada a l'altura necessària es frena per evitar que es mogui.

Sistema de fre per barres contrapesades, i contrapesos o "Xocolatines"


A partir del moment en que utilitzem els contrapesos, es substitueixen les cordes per cable d'acer, les politges de fusta per politges metàl·liques, i les barres de fusta per barres també metàl·liques. D'aquesta manera tots els tirs i elements de elevació queden reforçats, i podem carregar més pes a les barres que queden compensades pels contrapesos. L'única corda que necessitem és la que ens ajuda a desplaçar el contrapès, per moure'l amunt o avall i que fixarem amb el sistema de fre un cop estigui a la posició que volem.


Un altre possibilitat que tenim és instal·lar un torn manual per pujar i baixar les barres. En aquest cas eliminem el sistema de contrapesos, i reduïm l'espai que ocupa tot aquest mecanisme.

Amb el torn manual no haurem d'estar calculant contínuament el pes que hem penjat, per contrarestar-ho amb peses. A contrapartida és més lent a l'hora de pujar i baixar les barres.

Torn manual, i distribuïdor de tirs 5 en 1 

Possibilitat d'adaptar un distribuïdor de tirs, des de 1 tir fins als 5 tirs d'una barra


Per últim, podem substituir el torn manual per un de motoritzat, d'aquesta manera tenim un sistema robust i ràpid, que podrem manipular a través d'una controladora.

La controladora pel control de motors pot ser un comandament senzill amb pocs botons per fer la funció de pujar o baixar la barra seleccionada, o pot ser un sistema més complex que permeti fixar altures, controlar la velocitat, i gravar-ho en diferents escenes (posició del conjunt de barres).


Les Barres

Actualment les barres són metàl·liques, es subjecten amb cable d'acer, i estan mecanitzades amb un cabrestant manual o motoritzat, o bé amb un sistema de contrapesos.

Tipus de barres elevadores que podem trobar en un Teatre:

  • Barra o pal llarg de fusta subjectada amb cordes de tir manual (només s'utilitzen per telons i decorats de poc pes).
  • Barra metàl·lica simple.
  • Barra metàl·lica de doble varal. Aquestes son sempre més resistents i tenen menys torsió. Poden ser electrificades o no.

Barra simple amb 3 punts de subjecció


Barra doble amb 4 punts de subjecció


La Pinta o Teler, és una estructura d'acer o fusta transitable situada a la part superior de la torre de tramoia o caixa d'escenari, s'hi disposen les politges: els sistemes de suspensió de les vares i maniobres.


Per a poder moure les estructures, a part dels motors d'elevació, també necessitarem el cablejat i un control per gestionar el moviment dels motors. En un teatre on la instal·lació és fixa, els motors i el control forma part de la maquinària escènica de l'edifici, però en muntatges efímers haurem de fer la instal·lació, tant dels motors, com del cablejat i el control.


Motor o Polispast

Per fer els moviments d'elevació de les estructures podem utilitzar diferents tipus de maquinària: polispasts manuals, motors de cable, motors de cadena, motors de fleixos, ...

Aquesta maquinària ha de seguir els requisits de seguretat de les màquines d'elevació, que estan regulats pel FEM (Associació de fabricants de màquines d'elevació):

  • Cadena d'elevació i connectors ≥ 5:1 factor de disseny de càrrega.
  • Cable d'acer ≥ 5:1 factor de disseny de càrrega.
  • Fre motor ≥ 2:1 factor de disseny de càrrega.

A Espanya no hi ha una regulació exhaustiva sobre aquest tema, i normalment tendim a mirar als alemanys, que han creat una normativa per les diferents situacions que ens podem trobar amb la suspensió i elevació de càrregues:

- BGV-D8, motors no permesos per elevació de persones ni per elevar coses per sobre de persones.

- BGV-D8+, motors amb doble fre, per suspendre càrregues per sobre persones, però sense fer moviments quan hi hagi persones per sota.

- BGV-C1 motors amb doble fre, amb sistema d'avís de sobrecàrrega i de sota-càrrega, per elevació de persones i càrregues en moviment.


Al mercat podem trobar diferents models de motors segons la seva capacitat de càrrega, de 250 kg, 500 kg, 1000 kg, 1500 kg ... 


Cablejat

Tots aquests motors funcionen amb corrent trifàsic de 400 V, de manera que quan canviem l'ordre de connexió de dues de les tres fases que alimenten el motor, invertim el sentit de gir del rotor i ens permet pujar i baixar les estructures. 

El motor de l'esquerra gira en sentit horari i el de la dreta a la direcció oposada. 

Necessitarem una presa de corrent trifàsic 400 V, normalment un Cetac 32 A de 5 pins (L1, L2, L3, N, PE) per endollar el control i gestionar el corrent i el moviment de cada un dels motors que aniran connectats amb Cetac 16 A de 4 pins (L1, L2, L3, PE).

És molt important que el cablejat de motors estigui en les millors condicions per no tenir errors en pujar i baixar les estructures, però també és important que segueixi sempre el mateix ordre de fases L1, L2 i L3 perquè tots els motors funcionin en el mateix sentit. 


Control de motors

El control de motors és el dispositiu que ens permetrà controlar els motors. Cada motor tindrà el seu propi selector independent, amb una posició de parada, una de gir normal i una de gir invertit. Els motors es podran sincronitzar marcant la direcció de gir de cada un d'ells i posant-los en marxa tots junts des d'un únic botó polsador.
Com a protecció tindrem un magnetotèrmic tetrapolar de 32 A i un magnetotèrmic bipolar per alimentar la maniobra. A més, el dispositiu hauria d'incorporar indicadors per mostrar la presència de cada fase, i sempre un botó de parada d'emergència que serà una protecció addicional per aturar tots els motors en cas de necessitat.

Funcionament d'un control de motors. 


Veiem la instal·lació de motors i estructures durant un muntatge per personal qualificat.


¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar