A nivell general les feines d'il·luminació són tres: dissenyar, muntar i operar la taula. La primera correspon al dissenyador d'il·luminació. Les altres dues entren dins d'una mateixa categoria, la de tècnic d'il·luminació.

En molts casos el mateix tècnic que fa el muntatge s'encarrega després d'operar la taula, en altres casos quan es tracta d'un muntatge més gran, un equip de tècnics es reparteixen les diferents feines. Els muntadors, l'encarregat de dimmers, l'operador de taula, els canoners, etc.

Podem diferenciar dos tipus de tècnics: el de companyia i el del teatre o de la sala. Quan una companyia o grup de música surt de gira hauria de portar el seu propi tècnic, que és qui coneix l'espectacle. En molts casos però, quan el disseny no és complicat, pot acabar servint funció el mateix tècnic de la sala o del teatre, seguint quatre pautes que li ha donat la companyia prèviament. Tots els teatres haurien de tenir els seus propis tècnics en plantilla que són qui millor coneixen l'espai, i cada companyia hauria de tenir el seu propi tècnic que serà qui millor coneix l'espectacle.


El treball de disseny es realitza durant el procés creatiu juntament amb la companyia, el director, l'escenògraf, el dissenyador de vestuari i els productors. Consisteix a determinar la imatge que ha de donar l'espectacle i també la seva resolució tècnica.

Dins d'un espectacle la llum d'escena pot tenir tres funcions:

  • Il·luminar per mostrar les coses, és a dir, posar llum per veure els elements.
  • Il·luminar per modificar la imatge dels elements i crear diferents ambients.
  • Fer servir la distribució dels focus i els feixos de llum com a decorat.

El dissenyador després d'estudiar-se el guió de l'espectacle amb tot l'equip de producció i direcció farà un primer esbós on es dibuixa la posició i tipus de focus, els colors, l'enfocament, les textures, etc. Aquí ha de quedar inclòs tot l'equipament necessari per a cada escena i també per a tot el conjunt de l'obra. Amb l'ajuda del tècnic de companyia i els tècnics de la sala es farà un primer muntatge per poder començar els assaigs tècnics. Durant tot el procés creatiu s'aniran ajustant tots els elements que intervenen en cada una de les escenes; enfocaments, colors, textures, intensitats, posicions, etc. Cada escena s'anirà gravant a la taula de llums en l'ordre corresponent, conservant tots els paràmetres i els temps d'entrada i sortida de les memòries. El conjunt de memòries o CueList engloba tot el disseny de llums de l'obra, des que entra el públic fins que surt de la sala.

El treball del dissenyador acaba amb una sèrie de documents en què es resumeix tota la informació necessària perquè un tècnic d'il·luminació pugui fer el muntatge posteriorment. Aquesta documentació inclou:

- Plànol de llums: planta i alçat, amb la distribució i descripció de tots els aparells utilitzats. A cada aparell s'ha d'especificar el model de focus i els complements que porta, el canal DMX, els filtres de color i Gobos. És important treballar amb un plànol a escala, i incloure les cotes per facilitar la posició exacte dels aparells durant el muntatge.

- Plànol d'enfocament: esquema de cada focus o conjunt de focus i el seu enfocament. Normalment es dibuixa la planta o vista superior, que pot anar acompanyada de l'alçat o vista lateral, on veurem la posició del focus, el feix de llum, els angles, l'obertura i la seva incidència sobre l'escenari. També es pot acompanyar amb un conjunt d'imatges fotogràfiques.

- Llistat de filtres: una relació de tots els filtres de color que s'han de fer servir, el codi de color, la quantitat i les mides segons cada model de focus.

- Llistat de memòries: llistat imprès de la CueList on hi ha una relació detallada de totes les memòries de l'espectacle amb els temps d'entrada i sortida i les intensitats de cada canal. En cada memòria s'inclou un text curt que marca o descriu el moment en què s'ha d'executar. La CueList sol estar gravada a la taula i es pot exportar en un arxiu, però a ser possible en guardem una còpia impresa per casos en què no trobem una taula de llums compatible i s'hagi de gravar de nou.

La feina del dissenyador s'acaba aquí, un cop s'ha estrenat l'obra. A partir d'ara serà el tècnic de la companyia qui faci les adaptacions del disseny per a cada teatre.


La feina del tècnic de la companyia consisteix a supervisar i participar en el muntatge i adaptació de la il·luminació original de l'obra al teatre on es gira. Haurà de mantenir converses amb els tècnics del teatre a on ha d'anar la companyia amb antelació suficient per poder realitzar l'adaptació de la il·luminació. L'adaptació és necessària, ja que no tots els teatres tenen el mateix equipament i distribució, i cal veure quins són els recursos del teatre que serveixen per a la nostra obra. El treball previ consisteix a demanar la fitxa tècnica, en la qual es reflecteixen totes les dades de l'escenari i l'equipament disponible. Les dades que ens interessen són: les mides, amplada i alçada de la boca, profunditat i amplada de l'escenari, alçada de la pinta, nombre de carrers, accessos a escenari, inclinació de l'escenari, etc., així com possibilitat d'utilitzar la jàssera. Per espectacles de dansa, convé preguntar per la disponibilitat d'un terra de dansa adequat o linòleum. Les dades de l'equipament d'il·luminació que necessitem són: nombre de circuits i distribució a la sala i escenari, nombre de focus, per tipus i model; nombre de canals de dimmers, i el model de taula de control de què disposen. També és molt important tenir un plànol acotat de l'escenari i la platea, amb la disposició de barres electrificades i estructures on es poden penjar els focus.

L'adaptació de la il·luminació al nou espai es realitza identificant quins dels focus dels quals disposa el teatre equivalen als que necessita la companyia, i si fa falta algun aparell que no pugui reemplaçar-se per un altre equivalent, negociar si és la companyia qui l'hauria de portar o si se'n fa càrrec el teatre en localitzar-los en alguna empresa de lloguer local. En definitiva, cal fer-se algunes preguntes:

- Quins dels focus que hi ha al teatre són els mateixos que fem servir a la companyia?

- Quins dels focus que hi ha al teatre són equivalents als que necessitem?

- Hi ha focus que necessitem però que no tenen equivalent i cal llogar, aportar la companyia o desestimar?

Sobre la taula de control, si no tenen la mateixa que fa servir la companyia, tenim tres possibilitats: portar la nostra, adaptar-se a la seva o demanar-ne una de lloguer. Per adaptar-nos, necessitem saber el model exacte i les possibilitats de carregar-hi l'arxiu del nostre espectacle.


El treball del tècnic del teatre consisteix a muntar i mantenir les funcions que s'hi han programat. Ha de respondre amb rapidesa a la petició de la fitxa tècnica del teatre que li facin les companyies perquè puguin plantejar-se l'adaptació de l'obra amb prou temps. Els tècnics hauran de valorar sobretot les possibilitats d'adaptar el disseny d'il·luminació a l'equipament que disposa teatre, tant amb els focus i la seva disposició, com amb la taula de llums que disposa la sala. S'haurà de posar especial atenció en aquells requisits que siguin difícils de complir amb l'equipament del mateix teatre, com l'ús de focus o efectes especials dels quals no es disposa, i valorar l'opció d'un lloguer extern.

Quan arriba una companyia, qui coneix el teatre és el tècnic de sala, per això ha de ser qui autoritzi i supervisi qualsevol treball que es faci dins l'edifici.

Quan un espectacle es queda molt temps en cartell en una mateixa sala, el tècnic local, després d'aprendre's el guió i havent rebut tota la informació necessària pot acabar assumint el càrrec de tècnic de companyia.

Molts actes o espectacles els pot assumir el mateix tècnic de la sala, sempre que siguin dissenys senzills sense grans canvis o exigències. En cas contrari es farà l'encàrrec a un tècnic extern.

El tècnic de la sala, a part dels muntatges, és qui s'encarrega del manteniment dels equips per tenir-ho sempre tot en les millors condicions.


Són els treballadors eventuals o en plantilla contractats per una empresa de producció i lloguer de material d'il·luminació, que fan el muntatge, posada en marxa, ajustaments, manteniment i desmuntatge, dels equipaments de lloguer de l'empresa.

A vegades aquestes empreses únicament donen servei al lloguer i transport del material llogat per una productora, una sala d'espectacles, una companyia de teatre, un grup musical, etc., i en altres ocasions, les mateixes empreses també fan la producció i el muntatge de l'esdeveniment. En aquest darrer cas és quan entren en acció els tècnics d'empresa, ocupant-se del muntatge i funcionament de l'equipament tècnic necessari per a l'esdeveniment.


En aquest apartat es recull una relació no exhaustiva de persones que poden intervenir en les diferents fases d'un esdeveniment. La presència d'unes o d'altres figures dependrà de diferents factors: el tipus d'esdeveniment, la gestió i l'organització, el nombre d'empreses implicades, les característiques del muntatge o del desmuntatge, etc.

* Algunes de les figures estan identificades amb el terme en anglès, que és el que s'utilitza més freqüentment.

- COORDINADOR D'ACTIVITATS EMPRESARIALS. Realitza les funcions de coordinació quan en el mateix centre de treball intervenen dues o més empreses o treballadors autònoms.

- COORDINADOR DE SEGURETAT I SALUT. Du a terme les funcions de coordinació quan en la mateixa obra intervenen dues o més empreses o treballadors autònoms.

- DIRECTOR DE PRODUCCIÓ / PRODUCTION MANAGER. Fa la producció de l'esdeveniment, organitzant i planificant els treballs de totes les àrees.

- PROMOTOR. Persona física o jurídica a compte de la qual es fa l'esdeveniment. És el responsable de garantir la seguretat de l'esdeveniment.

- REGIDOR O STAGE MANAGER. Organitza els equips tècnics dels artistes o bandes amb els equips tècnics locals per complir els temps marcats.

- ROAD MANAGER. S'encarrega de tot el que està relacionat amb la logística, horaris, etc. de l'artista, la banda i els tècnics operadors. Està en contínua coordinació amb l'Stage Manager i el Tour Mànager.

- STAGE MANAGER TÈCNIC / STAGE MANAGER EN MUNTATGE. Dissenya el pla de treball i organitza les feines durant la seva execució: entrada i sortida de camions, gestió dels equips de persones que col·laboren amb els tècnics, temps de treball, etc.

- TÈCNIC DE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS. Du a terme tasques de prevenció de riscos laborals en funció del nivell de qualificació.

- TITULAR DEL CENTRE DE TREBALL. Persona que té capacitat per posar a disposició i gestionar el centre de treball.

- TOUR MANAGER. Supervisa, en nom de l'artista/banda, que es compleixin totes les necessitats establertes per contracte durant una gira.

- BACKLINER. S'encarrega dels aspectes relacionats amb els instruments musicals.

- CANONER. Fa anar el canó de llum de seguiment.

- CLIMBER. Facilita o recepciona el material als muntadors que es troben en la mateixa vertical, en nivells superiors.

- ELECTRICISTA. Realitza la instal·lació elèctrica i les connexions elèctriques per subministrar energia a totes les activitats del muntatge, desmuntatge i desenvolupament de l'esdeveniment.

- HEAD RIGGER. Du a terme les funcions de cap d'equip de rigging.

- MUNTADOR D'ESTRUCTURES MODULARS / STEELHAND. Munta i desmunta les estructures modulars sense fer treballs en alçada.

- MUNTADOR D'ESTRUCTURES MODULARS EN ALÇADA / SCAFFOLDER. Munta i desmunta en alçada les estructures modulars: escenari, torres, murs, coberta, etc.

- OPERADOR D'EQUIPS AUTOPROPULSATS. Manipula els equips autopropulsats: carretó elevador, plataforma elevadora, etc.

- PERSONAL DE CÀRREGA I DESCÀRREGA / STAGEHAND. Fa treballs de manipulació manual de càrregues i col·labora amb els tècnics especialitzats en el muntatge i el desmuntatge.

- RIGGER. Fa les feines de rigging: instal·lació, desinstal·lació o una altra activitat utilitzant equipament i/o accessoris d'elevació o suspensió en tensió per elevar o suportar les càrregues de les produccions tècniques.

- TÈCNIC D'EFECTES ESPECIALS / FX TECHNICIAN. Encarregat de dur a terme els efectes especials de l'esdeveniment.

- TÈCNIC D'IL·LUMINACIÓ, SO I VÍDEO. Dirigeix i duu a terme el muntatge de cadascuna d'aquestes àrees especialitzades de la producció tècnica.

- TÈCNIC OPERADOR. Encarregat d'operar els equips tècnics d'il·luminació, de fer la mescla de so o dels monitors, o dur a terme la realització dels equips de vídeo a les consoles.

- CONDUCTOR. Realitza el trasllat de persones en vehicles.

- CONTROLADOR D'ACCESSOS. Controla els accessos i facilita informació als assistents, ajuda a acomodar i orientar el públic, etc.

- PERSONAL DE CÀTERING. Encarregat de condicionar la zona, així com preparar el menjar i tenir disponible beguda i qualsevol avituallament durant els treballs.

- PERSONAL DE MARXANDATGE. Encarregat de la venda al públic del material de marxandatge.

- PERSONAL DE SEGURETAT PRIVADA. Vigila i protegeix els béns, establiments, llocs i esdeveniments, així com a les persones que s'hi puguin trobar.

- RUNNER. Subministra a la producció les necessitats que pugui tenir (equips, materials, etc.)

- SPONSOR / PATROCINADORA. Persona física o jurídica que patrocina, dona suport o finança tot o part de l'esdeveniment, i a canvi publicita la seva imatge o marca.

- TRANSPORTISTA. Transporta en el seu vehicle tot el material per fer el muntatge i desmuntatge.


¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar