Per poder treballar d'una manera ordenada fem servir un guió tècnic on consten totes les anotacions necessàries per seguir el fil de l'espectacle i saber on ens trobem en cada moment. A partir de les anotacions tindrem una idea general i també detallada del que ha de succeir des del principi fins al final de l'espectacle.

Bàsicament ens interessa saber amb antelació el que succeirà en cada moment i poder estar previnguts per cada canvi d'escena, des del principi fins al final.

Aquest guió s'ha de fer amb antelació durant el procés de creació i disseny de l'obra. Hi fem constar tota la informació que necessitem per fer el seguiment de l'espectacle. Anotarem cada canvi, els peus de les Cues o memòries, i qualsevol indicació que ens ajudi a fer un seguiment de l'espectacle i els canvis d'escena.

Segons el tipus d'espectacle en què treballem utilitzarem un tipus de guió o un altre:

- El guió de Teatre

- El guió de Música

- El guió de Dansa

- El guió d'un acte o esdeveniment


En un guió de Teatre utilitzem el text de l'obra com a referència, d'aquesta manera podem seguir el moviment dels actors en escena a partir del text. En molts textos de teatre hi trobarem anotacions que ha fet el mateix autor o altres referències que ha inclòs el director a l'hora de fer l'adaptació. Aquestes anotacions poden referir-se al moviment dels actors, entrades i sortides d'escena, al lloc que ocupen a l'escenari, a l'èmfasi en les expressions o declinació del text, a l'aparició o moviments de decorats i attrezzo, etc.

A partir d'aquí cada tècnic pot fer les seves pròpies anotacions al costat o sobre el mateix text, subratllant els punts més importants on hi hauran els canvis d'escena que s'han gravat en les memòries o Cues. Al mateix temps també podem incloure altres referències que ens ajudin a situar-nos dins l'espectacle: Tracks de so, Projeccions, etc.


En un guió de música farem servir el llistat de cançons o SET LIST, anotant al costat de cada tema totes les indicacions que creiem importants per seguir tots els canvis dins d'una mateixa cançó: introducció al tema, veu, cors, instruments solistes, etc. Aquests canvis han estat prèviament gravats a les Cue List de cada cançó.

En el cas que no s'hagi gravat una Cue List amb tots els canvis, i estiguem improvisant i creant les escenes en directe a partir de chases i generadors d'efectes, el SET LIST ens servirà de guia per conèixer prèviament el repertori del grup. En aquest cas és interessant tenir una curta reunió prèvia amb algun membre del grup on recopilar informació de cada tema, el seu format i estructura musical.


El guió de dansa sol ser molt més complex a causa de la dificultat de trobar punts de referència dins de les coreografies, moltes vegades amb aparença caòtica. Aquestes referències les haurem de buscar en els moviments i posicions dels ballarins, en la gesticulació, en la música, o qualsevol altra referència que podem trobar dins l'obra.

Els ballarins i directors fan servir un STORYBOARD o guió il·lustrat on es dibuixen les posicions i direccions del moviment en escena, són una seqüència de vinyetes o il·lustracions acompanyades d'anotacions amb la finalitat de servir de guia per entendre el fil conductor de la història.


Per poder fer el seguiment de totes les accions i canvis que han de succeir durant el transcurs d'un acte, farem servir una escaleta.

Una escaleta és un guió tècnic on s'anoten de manera cronològica tots els moviments que hi hauran en escena. Consisteix en una taula que reflecteix l'ordre de les accions, i les pautes a seguir per cada tècnic, els canvis de llum, vídeos, tracks de so i microfonia, etc. Cada secció va encapçalada amb un minutatge on veiem la durada d'aquesta i la seva posició dins de l'estructura general, i és essencial per tenir un control de què cal fer en cada moment i actuar de manera coordinada amb tot l'equip tècnic. Normalment un regidor ens indicarà la previsió i el moment de cada canvi.


¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar