Anomenem Panorames als focus que emeten un feix de llum panoràmica.

També s'anomenen Quarsos perquè fan servir làmpades halògenes incandescents amb un filament de tungstè dins d'una ampolla de Quars amb un gas halogen en el seu interior.

Aquestes làmpades estan muntades amb un reflector parabòlic simètric o asimètric que proporciona un feix de llum molt ampli. Es fan servir per il·luminacions generals, tant en llum directa com indirecta, banyant grans superfícies des de poca distància.

Feix de llum simètric o asimètric segons la posició de la làmpada i la forma del reflector

De tots els projectors que utilitzem en el teatre és el més simple. Consisteix en una caixa metàl·lica, gairebé sempre de boca quadrada o rectangular, amb una lira per subjectar-la. En el seu interior s'hi troba el reflector i una làmpada halògena lineal. El feix de llum que ens proporciona aquest aparell és molt obert i per tant s'usa per cobrir grans superfícies. També s'hi poden incorporar viseres que seran molt útils si s'ha de limitar el seu feix.

Quan estan muntats com a projectors per il·luminar un ciclorama es col·loquen en grups alternant els colors i distribuïts tant a la part inferior com a la part superior del ciclorama.

La potència de les làmpades sol ser de 1000/1200 W o de 500/250 W els de mida menor.

Panorama o Quars asimètric i simètric. Ianiro o "Naranjito" amb làmpada de Quars.


A aquesta classe de focus els anomenem PAR pel tipus de làmpada que fan servir. Parabolic Aluminized Reflector (Reflector Parabòlic d'Alumini).

La làmpada PAR està formada per una làmpada d'incandescència, un reflector parabòlic i una lent de vidre. Tot en una mateixa unitat segellada.

El feix de llum produït per un PAR és una projecció del filament de la làmpada, això ho podem veure amb les làmpades de feix estret on la lent és llisa i es veu dibuixat el filament sobre la superfície on es projecta. Quan la lent no és llisa actua com a difusor, i el feix de llum es difumina o desenfoca guanyant amplada.

El feix té una forma el·líptica a causa de la forma del filament, i es pot girar simplement girant la làmpada. L'accés a la làmpada es fa des del portalàmpades per la part posterior del focus.


Els focus PAR

Els projectors del tipus PAR estan compostos bàsicament per un xassís cilíndric, que fa de canó, una làmpada PAR, i un portalàmpades.

El xassís és el suport metàl·lic que sosté els diferents elements de l'aparell i serveix de canó per dirigir la llum.

La lira en forma de "U" permet aguantar el xassís i donar-li mobilitat per dirigir-lo en qualsevol direcció. Normalment hi collem una grapa que ens permetrà penjar l'aparell en una estructura. En alguns casos tenen una lira doble que ens permet situar l'aparell directament a terra sense necessitat de cap altre suport.

El portalàmpades és la peça que subjecta la làmpada i que serveix de connector elèctric. Per cada tipus de làmpada es fa servir un model diferent de portalàmpades, que està fabricat amb materials ceràmics i metàl·lics.

  • PAR64 - GX16d
  • PAR56 - GX16d, G53 Screw Terminal Base
  • PAR46 - E27, G12.7
  • PAR38 - E27, G12.7, E40
  • PAR36 - G53 Screw Terminal Base
  • PAR30 - E27
  • PAR20 - E27, E40
  • PAR16 - E27, GU10

GX16d, G53 Screw Terminal Base, E27, E40 i GU10


L'anella és la peça metàl·lica que serveix per subjectar la làmpada al xassís.

El porta filtres, és el suport metàl·lic que ens permet situar els filtres o gelatines a la boca de l'aparell. Poden tenir forma quadrada o hexagonal.

Estructura i disseny

En general aquests aparells es caracteritzen per ser lleugers i senzills, fabricats en alumini o en acer, i amb acabats en crom polit o pintura epoxi negra.

Segons la seva estructura o disseny poden ser llargs, que concentren més el feix de llum, o curts, que permeten un feix de llum més ample.

Diàmetre

La carcassa de vidre de totes les làmpades incandescents PAR es mesura en vuitens de polzada. Així, un PAR64 és, nominalment, de 64/8 polzades de diàmetre. El diàmetre aproximat de la carcassa, en polzades, es pot trobar dividint la mida del PAR per 8. Per exemple, un PAR30 té un diàmetre aproximat de 3,75". De la mateixa manera, es pot trobar el diàmetre en mil·límetres multiplicant la mida PAR per 3.175. Per exemple, un PAR16 té un diàmetre aproximat de 50 mm.

Amplada del feix de llum

Depenent de la geometria del reflector parabòlic i la col·locació del filament dins de la paràbola, les làmpades PAR poden aconseguir diferents amplades de feix, des de "Narrow Spot" (feix estret), fins a "Wide Flood" (feix ample). Per indicar l'amplada de feix, els anomenarem de la següent manera:

Amb els models SourceFour PAR de la marca ETC, anomenats Multipar, per variar el feix de llum només es canvia la lent.

Permeabilitat

  • Exterior PAR (IP65) (IP66)
  • Interior PAR (IP20)

Potències utilitzades normalment en l'espectacle

  • PAR64 - 1000W/220V
  • PAR64 - 250W/28V (ACL)
  • PAR56 - 300W/220V
  • PAR36 - 650W/110V (Cegadora)
  • PAR36 - 250W/28V (ACL "Tomasito")


Normalment els PAR64 s'utilitzen en unitats individuals, però en alguns casos, a l'hora de facilitar i economitzar el muntatge, es munten en barres de 4 o 6 aparells cablejats amb una multifilar que proporciona corrent a cadascun dels circuits independentment.

Barra mecanitzada de 6 PAR64, i "Scroller

Els PAR64 també es poden equipar amb un canvi de color, també anomenat "scroller", que permet canviar el color d'un mateix aparell durant la funció.


ACL - Aircraft Landing Light (Llum d'aterratge d'avions) 

Es tracta d'un tipus de làmpades, fabricades en un principi pels avions, que produeixen un feix de llum blanca molt tancat i brillant. Van ser dissenyats per il·luminar la pista quan l'avió ha d'aterrar, però en algun moment van acabar en un teatre.

Aquests projectors estan connectats en sèrie, ja que les làmpades requereixen una tensió aproximada de 28 V. Normalment, són dues barres de quatre PAR64 de 110 V cablejats en sèrie, i que funcionen en un sòl circuit de 220 V.

Les làmpades ACL tenen el filament més curt que el d'una làmpada PAR normal, quedant un punt de llum al centre focal de la paràbola i creant un BEAM, un raig de llum concentrat. En canvi en un PAR64 normal, que el filament és més llarg, el resultat és un feix oval en comptes d'un cercle.

Els ACL tenen un temps de vida curt, entre 25 i 100 hores. Per tant els seus efectes dins d'un espectacle sovint són molt breus i puntuals.

ACL - Lámpara Par64 250w/28v

La connexió de la làmpada es fa directament connectant els terminals del cablejat amb cargols roscats. 

El més comú són ACL en format PAR64 amb làmpades de 250w/28v, per tant en una sèrie de 8 làmpades tindrem un consum de 2000 W. Però també els podem trobar en format PAR36, coneguts com a "Tomasitos", utilitzant 8 làmpades PAR36 250w/28v en sèrie.


Anomenem Cegadores o Blinders (en anglès) a un tipus de focus que s'utilitzen normalment per il·luminar la zona de públic. Originalment estaven situades a l'escenari i dirigides a l'audiència per evitar que els espectadors vegin l'escenari durant els canvis d'escenografies, quan no hi ha teló de boca, d'aquí ve el seu nom. Actualment s'utilitzen com a efecte en concerts de rock, etc.

No és molt recomanable utilitzar-les com a llum de públic o llum de treball, ja que la vida de la làmpada és molt baixa, d'unes 25 hores aproximadament. En canvi, sí que serveixen com a efecte puntual per il·luminar el públic.

S'utilitzen làmpades PAR36 de 650w/110v Medium Flood (feix ample) connectades en sèrie de dos en dos i situades en un mateix focus aparellades en grups de dos, quatre o vuit.


Si sobre la base o xassís d'un focus, on ja tenim la làmpada i el reflector, hi afegim una lent que la cara interior és plana mentre que la cara externa té una curvatura convexa, el resultat és un projector PC o Planoconvex. Per tant podem deduir que el seu nom fa referència al tipus de lent que porta.

Les lents Planoconvexes creen un feix de llum amb les vores semidures que ens serviran per emplenar un espai ampli, si el feix és obert, o per ressaltar les figures sobre la il·luminació general quan el feix és tancat. El grau d'obertura pot variar entre 5º i 60º segons el model i la marca.

L'obertura del feix es pot controlar variant la distància de la làmpada i el reflector del punt focal de la lent. Quan el punt de llum està situat entre el punt focal i la lent, el feix de llum és divergent, al contrari, quan el punt de llum està situat per darrere del punt focal, el feix de llum és convergent. Per tant, quan la làmpada està més a prop de la lent, el feix de llum és més obert, i quan està més allunyada el feix de llum és més tancat.

Quan el punt de llum està situat en el mateix punt focal de la lent, els raigs són paral·lels (*).

* Punt de llum (groc) i punt focal (vermell).

Martelé: és una lent planoconvexa, però que per tal de donar un cert grau de difusió té un acabat granulat a la cara plana de la lent. Millora el feix de llum de les lents PC, traient la duresa del contorn i afegint una vora més suau. Les lents martelé s'estan instaurant com a estàndard pels PC. 

Al teatre podem trobar projectors PC de 500/650w, de 1000/1200w, o de 2000 watts. Segons la seva potència i la distància des d'on projectem la llum, podrem treure més o menys rendiment al projector.

Com a accessoris principals trobem les pales o viseres (barndoors) que s'utilitzen per retallar la forma del feix, i el porta-filtres, que serveix per aguantar les gelatines o filtres de color.


Els projectors Fresnel són iguals als PC pel que fa a estructura i funcionament, amb l'única diferència que s'ha substituït la lent planoconvexa per una lent Fresnel. En aquest cas la lent, que dóna nom al projector, està tallada en forma de circumferències concèntriques de diferents gruixos. 

Associat a la làmpada hi trobem el reflector parabòlic, aquest conjunt es pot desplaçar longitudinalment mitjançant un carro o vara roscada, que permet l'obertura del feix lluminós entre uns 7º i 50º aproximadament, depenent del model.            

Igual que els anteriors projectors PC, ens permeten concentrar o eixamplar el feix de llum, però en aquest cas les vores es mostren més suaus. 

L'any 1748, el comte de Buffon (George Louis Leclerc, 1707-1788), escriptor i naturalista francès, va suggerir que les lents podrien tenir un pes sensiblement inferior disminuint la seva superfície esfèrica sense disminuir les seves propietats.

La idea va ser portada a la pràctica pel físic francès Agustín Fresnel (1788-1827) que ho va aconseguir rebaixant la lent amb anells circulars concèntrics consecutius. Desenvolupades originalment per als fars, el seu disseny permet la construcció de lents de grans dimensions i amb un punt focal més curt, sense el pes i volum de materials que es requeririen en el disseny d'una lent convencional.

Observem que si es retira tota la part rosa de la lent del dibuix, aquesta queda reduïda pràcticament a una lent plana. En realitat, el que s'aconsegueix, és un conjunt de prismes treballant com un tot.

En aquest tipus de lent la distància focal és més curta, això ens permet escurçar la distància entre la làmpada i la lent. Per això veiem que els Fresnel sovint són més curts que els PC.

Hi ha molta varietat de mides de Fresnel segons la potència de consum i la intensitat de la llum, uns amb làmpades d'incandescència i d'altres amb làmpades de descàrrega HMI. Podem trobar des dels petits "inkies" de 120 mm muntats sobre la càmera per il·luminar la cara del presentador, fins als "big eyes" de 24 polzades, utilitzats durant molt de temps en la il·luminació cinematogràfica.

Al teatre trobem projectors Fresnel amb làmpades de tungstè de 500/650 w, 1000/1200 w, 2000 w, o 5000 w. Segons la seva potència i la distància des d'on projectem la llum, podrem treure més o menys rendiment al projector.

En els platós de televisió o en els estudis de cinema s'utilitzen Fresnel amb làmpades halògenes o de mercuri HMI, d'entre 300 w i 20.000 w, que tenen una temperatura de llum més alta i més blanca.

Projector Fresnel de 18 kW utilitzat durant un rodatge exterior.


Dins el grup de focus convencionals els retalls són els aparells que ens permeten tenir més control sobre el feix de llum. S'anomenen Retall, Profile (anglès), Découpe (francès), perquè disposen de diferents mecanismes que ens permeten retallar el feix de llum de manera molt definida.

Els retalls fan servir un reflector el·lipsoidal, que concentra tots els feixos de llum en un sol punt, combinat amb una o dues lents planoconvexes.

El punt focal primari és la font de la llum, el punt focal secundari és on convergeixen tots els raigs.

Com que el punt focal es troba just davant de l'obertura, qualsevol imatge que es posi a prop d'aquest punt serà projectada per les lents. En aquest punt és on podem situar els diferents mecanismes (fulles de tall, iris o Gobos) que ens ajudaran a retallar, reduir, o modificar el feix de llum. Hem de tenir en compte que l'òptica inverteix la imatge projectada i que aquesta semblarà estar cap per avall i al revés, per tant la imatge s'ha de posar invertida i cap per avall per projectar-la correctament.

Els Retalls són útils quan desitgem:

  • Una circumferència enfocada i definida
  • Retallar el feix per emmarcar algun objecte
  • Projectar un patró o imatge
  • Ressaltar algun punt o personatge sobre la il·luminació general

Normalment porten una làmpada de tungstè (3.400 K) de 750 W, 1.000 W o 2.000 W, o una làmpada de descàrrega (5.000 K) o LED, segons el model i marca.

Les làmpades HMI necessiten un arrencador o balast pel seu funcionament.

Quan fem servir retalls, en comptes de desplaçar la làmpada i el reflector, el que moguem són les lents situades al canó.

En distingim dos tipus:

Direm que són d'Angle fix, quan en el focus només podem desplaçar una lent. En aquests models no podem variar la mida del feix però si l'enfocament (dur o difús). 

Aquests aparells es defineixen per una sola xifra que ens indica el grau d'obertura.

Direm que són d'Angle variable (zoom), quan podem desplaçar dues lents. En aquest cas podem variar tant la mida del feix com l'enfocament. Per tant, aquests aparells estaran definits per dues xifres, que indiquen el rang d'obertura del feix de llum o zoom.

Per cada model i marca trobarem una fitxa tècnica amb totes les especificacions. Sobretot ens interessa conèixer els angles d'obertura de les òptiques i el seu rendiment a diferents distàncies.


Els altres elements de control o accessoris amb què compten els Retalls són:

  • Fulles de tall
  • Iris
  • Porta Gobos
  • Porta Filtres


Les Fulles de tall o Ganivetes ("Cuchillas") ens permeten retallar el feix de llum en línies rectes. Van emplaçades entre la làmpada i les lents. Cal tenir en compte que un Retall actua com un projector de diapositives, de manera que la imatge que ens dóna està invertida.

Els Retalls solen tenir quatre fulles metàl·liques,. Com que la imatge projectada s'inverteix, l'obturador esquerre tallarà el costat dret del feix, l'obturador superior tallarà la part inferior del feix, etc. 


L'Iris, similar al diafragma d'una càmera fotogràfica, ens permet reduir la mida de la circumferència. Va col·locat entre la làmpada i les lents, igual que les fulles de tall, i també obstaculitza el pas de la llum. Per tant, sempre és millor primer intentar reduir el diàmetre del feix amb el Zoom, que concentra tota la llum, i en cas que no sigui suficient utilitzar l'iris per acabar de retallar-lo, perdent però intensitat.

Iris manual i Iris robotitzat comandat per DMX


El Porta Gobos és la peça metàl·lica que fa de suport als Gobos, de l'anglès "goes before optics" (va abans de l'òptica), per situar-los entre les òptiques i la làmpada.

Cada constructor té el seu propi model de porta Gobos, que s'adapta als seus focus. És important, però, diferenciar entre els Gobos metàl·lics i els de vidre, ja que el seu gruix canvia i per això a vegades un mateix model de porta Gobos no és compatible malgrat la mida. Les mides dels Gobos que es comercialitzen normalment són estàndards, tenim mida A, B o M.


El Porta Filtres és un suport, normalment metàl·lic, que ens permet situar els filtres o gelatines de colors.


La SVOBODA, va ser dissenyada pel famós escenògraf Josef Svoboda en col·laboració amb els especialistes d'il·luminació d'ADB. Svoboda feia temps que estava buscant noves formes per crear paisatges dramàtics només amb la llum.

El resultat és la SVOBODA, un aparell de 2.250 W o 2.500 W fabricat amb nou o deu làmpades de 24V que ofereixen una llum molt brillant amb un feix paral·lel entre si. S'utilitza com a retro-il·luminació, cascada o cortina de llum. La SVOBODA proporciona una il·luminació única, suau però molt intensa, creant una atmosfera molt particular.

SVOBODA (230 V - 2250 W) HT2251 / ALU / ADB


Característiques generals:

  • Destaca l'acció en escena
  • Dramatitza l'expressió dels actors
  • Crea paisatges eteris
  • Les làmpades van connectades en sèrie
  • Es poden filtrar amb gelatines de colors

Làmpada SVOBODA 250W/24V E40


SVOBODA (230 V - 2250 W)HT2251 / ALU / ADB:

  • Xassís d'alumini
  • 9 làmpades de mirall SVOBODA 250W/24V E40
  • Portalàmpades E40
  • Cable d'alimentació amb connector POWERCON

SVOBODA (120 / 240 V - 2500 W) HT2500 / ALU / ADB:

  • Xassís d'alumini
  • 9 làmpades de mirall SVOBODA 250W/24V E40
  • Portalàmpades E40
  • Cable d'alimentació amb connector POWERCON

Mides: 1001 x 436 x 190 mm

Pes net: 16,3 Kg (sense làmpades) - 17,1 Kg (amb làmpades)


Bateria de focus SVOBODA


Cortines de llum creades amb SVOBODA


Un canó de seguiment o Followspot és un aparell d'il·luminació, controlat per un tècnic operador, que projecta un feix de llum que segueix als actors sobre l'escenari. Són focus molt utilitzats en concerts, musicals i presentacions a gran escala, on s'ha de ressaltar a un determinat personatge per damunt de la resta.

Solen estar situats al frontal FOH (Front of House), a les passarel·les per sobre el públic o ubicats a la cabina de control d'alguns teatres. A vegades també s'utilitzen com a llum de contra o posterior.

Quan es dissenya un espectacle, és important tenir en compte si es tracta d'un espectacle amb un únic canó de seguiment o si es tracta d'un espectacle amb dues o més unitats. Possiblement hi haurà moments en què s'ha d'il·luminar a dues o més persones i serà necessari tenir més d'un aparell.

Les característiques principals d'un canó de seguiment són:

  • Una font de llum molt intensa, sovint una làmpada de descàrrega d'alta intensitat amb una alta temperatura de color (5000 K).
  • Un dispositiu mecànic i manual per regular la intensitat del feix, sobretot quan s'utilitzen fonts HMI que no es poden atenuar electrònicament.
  • Una o dues lents ajustables manualment, enfoc i zoom.
  • Un Iris per ajustar l'obertura o angle del feix.
  • Una col·lecció de colors formada per diversos filtres que es poden situar davant del feix de llum.
  • Un mecanisme per posar i treure el difusor.
  • Un mecanisme per corregir la temperatura de la llum.

Super Korrigan 1200w HMI de Robert Juliat


Els canons van muntats sobre un trípode que permet el moviment lateral, i que juntament amb la lira que ens permet el moviment vertical, ens deixarà apuntar a qualsevol punt de l'escenari. El trípode ens ajuda a tenir l'aparell a l'atura del cap, per tenir un millor angle de treball, i tenir accés a tots els mecanismes que puguin manipular el feix de llum. En alguns casos quan s'han de muntar sobre estructures a certa alçada, es fa servir una cadira o backet on l'operador anirà lligat i podrà treballar amb comoditat durant l'espectacle.

Segurament la marca més coneguda de canons de seguiment és Robert Juliat. Estan disponibles en versions per distàncies curtes o llargues i amb diferents potències per adaptar-se a totes les aplicacions. L'òptica del zoom proporciona un feix pla i uniforme amb una òptima sortida de llum, i l'òptica d'enfoc manté un enfocament intens amb tots els angles del feix.

La constant recerca de nous sistemes de seguiment ens porta a innovar amb nous mecanismes remots, on el mateix operador de taula pot manipular els diferents elements del canó, o on un sol canoner és capaç de controlar diferents aparells al mateix temps, enllaçats en una mateixa xarxa.

Alguna de la terminologia comuna internacional que es fa servir entre l'operador de taula i el tècnic canoner:

  • Head Shot: Un cercle de llum ajustat des de la part superior del cap fins a la part inferior del coll.
  • Mid or Half Shot: Un cercle de llum des de la línia del cinturó fins a la part superior del cap.
  • Full Body Shot: des de la punta dels dits dels peus fins a la punta del cap.
  • Bump: que s'encén o s'apaga el més ràpid possible.
  • Fade in/out: que s'encén o s'apaga suaument o gradualment.

La comunicació entre l'operador de taula i el canoner es fa a través d'un sistema d'intercomunicació tancat. Un intercomunicador o intercom és un sistema independent de comunicació electrònica destinat a un diàleg limitat o privat. Habitualment els equips de producció d'esdeveniments especials fan servir intercomunicadors portàtils que poden ser amb cable o sense. Les sales d'arts escèniques, com teatres i sales de concerts, sovint tenen una combinació d'elements d'intercomunicació portàtils i centraletes permanents.

Centraleta, petaques sense fils, auriculars amb micròfon i carregador.


El dissenyador d'il·luminació de Pink Floyd, Arthur Max, té "Un mal dia a l'oficina".


L'operador pot afegir algun element extern que l'ajudi a apuntar a l'objectiu.

TELRAD red dot finder.


Com funciona un canó de seguiment? 


¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar